اهداف سالانه
ـ توجه دادن دست اندرکاران تولید کتاب در ایران، مخاطبان کتاب و به طور ویژه ناشران به اهمیت طراحی و گرافیک
ـ حمایت و تشویق ناشران، طراحان، گرافیست ها و تصویرگران به امر طراحی کتاب
موضوع سالانه
این سالانه در دو بخش کتاب های «بزرگسال» و «کودک و نوجوان» و در گروه های «تصویری»، «غیر تصویری» و «علمی و آموزشی» در موضوع های زیر برگزار می شود.
ـ طراحی جلد؛
ـ طراحی کل کتاب (گرافیک غیر از جلد)؛
ـ طراحی فونت.
بخشهای سالانه
الف ـ بخش اصلی:
بخش اصلی نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران دارای چهار بخش به شرح زیر است که داوطلبان شرکت در این سالانه، اعم از ناشران یا افراد حقیقی میتوانند در یک بخش یا بیشتر شرکت کنند.
1ـ کتابهای تصویری (منظور کتابهایی است که در آنها تصاویر اعم از فتوگرافی یعنی تصویر عکاسی شده یا ایلوستراسیون یعنی تصویرسازی به مفهوم کلی و عام آن بر متن تسلط دارند).
2ـ کتابهای غیرتصویری (مانند کتب ادبیات داستانی یا کتابهای گوناگونی با موضوعات مختلف که یا بدون عکس و طرح و شکل است و یا شمار اندکی شکل یا نمودار یا تصویر در آن کار شدهباشد).
3ـ کتابهای علمی و آموزشی (مانند کتابهای دانشگاهی و کتابهای مقاطع دیگر تحصیلی و کتابهای کمک آموزشی).
4ـ کتابهای کودکان (که کتابهای گروههای سنی «الف» تا «د» یعنی پیشدبستانی تا نوجوان را شامل میشود).
ب ـ بخشهای جنبی:
علاوه بر این بخش اصلی، سالانه دارای دو بخش جنبی به شرح زیر است:
1ـ بخش بهترین طراحی جلد کتاب (شامل جلد کتابهای شومیز یا کاور جلد کتابهای سخت یا هر شکل ویژهای با هر جنسیتی که صفحات کتاب را در برگیرد)؛
2ـ بخش طراحی فونت فارسی در دو گروه فونتهای ویژه متن کتاب و فونتهای طراحی شده برای عناوین اصلی و فرعی کتاب (یک فونتِ کامل طراحی شده و چگونگی کاربرد آن به عنوان متن یا تیتر باید ارائه شود).